Karma räddar mat åt Compass Group
Compass Group, som genom undervarumärken som Eurest och Medirest lagar mat åt bland annat sjukhus, har börjat samarbeta med uppmärksammade matsvinnstjänsten Karma.
Karma lanserades för snart två år sedan och har sedan dess knutit ett stort antal restauranger, caféer och butiker till sig i arbetet att minska svinnet. I Sverige slängs årligen över en halv miljon ton mat – ett resursslöseri som även leder till stor klimatpåverkan.
”Självklart blir det alltid ett visst överskott av tillagad, bra mat som riskerar att gå till spillo helt i onödan, vilket är hjärtskärande! Samarbetet med Karma är ett utmärkt sätt för oss att rädda bra mat från att slängas, genom att istället erbjudas som färdig take-away till ett riktigt bra pris” säger Sylvia Hassellöf, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Compass Group Sverige.
Karma förmedlar mat som annars skulle ha slängts från butiker, restauranger och kaféer via en app. Företaget har fått stor uppmärksamhet och på de knappa två år som tjänsten funnits har 350.000 användare och drygt 1.500 leverantörer av matsvinn anslutit sig i Sverige och London. Till dem hör Martin & Servera, Hemköp, Ica och Coop, hotellkedjan Scandic och en uppsjö restauranger och kaféer.
Compass Group driver drygt 250 restauranger, kaféer och butiker i Sverige. Verksamheten har över 500 000 anställda i drygt 50 länder.