Nyheter / Så blir mattrenderna 2019

Så blir mattrenderna 2019

”Enkelhet” blir den enskilt starkaste trenden inom mat, dryck och måltider nästa år. I alla fall enligt trendrapporten för 2019 från svenska mat-kommunikationsbyrån Food & Friends, som fått titeln ”Turn it down”.  I stället för att jaga efter mer, som i mer saker, högre hastighet och fler val, kommer vi att börja sträva mot det rena, enkla och unika. Mindre men smakrikare, helt enkelt.

Sex så kallade ”megatrender” dominerar nästa år, och dessa i sin tur rymmer enligt byrån en mängd olika fenomen. Det mesta känns igen sedan tidigare år men det finns också nyare nyheter som labbodlat kött, pytteförpackningar, mat som odlas där den konsumeras och återanvändning istället för återvinning. Andra trender är DNA-styrda dieter och mat som förbättrar hjärnans kapacitet.

Upplevelse är en megatrend som exempel innebär att ”kunskap” står på menyn hos allt fler brittiska krogar, vid sidan av maten. Gästerna får delta i matlagningen och lära sig mer om råvaror och tekniker.

Etik är en megatrend som innebär att man ska vara godhjärtat, transparent och en god medborgare. Som exempel nämns kaffetillverkaren Redemption Roasters, som ger kriminella att hitta en väg tillbaka till samhället genom arbete inom just rosteriet.

Hälsa är en livskraftig megatrend som bland annat, enligt Food & Friends, innebär att gymmet är den nya nattklubben (något vi för övrigt nyligen fått se prov på även i Sverige, genom den danska, nattklubbsinfluerad gymkedjan XX intåg i Malmö, reds. anm.).

Smakerna blir större och djärvare, och det får gärna vara flera exotiska kök i kombination. Om man ska plocka ut en enda smak som är trendig, ska man enligt byrån välja indisk street food.

Bekvämlighet år 2019 kan till exempel innebära att restaurangerna håller öppet från morgon till kväll, där menyerna hela tiden förändras, ibland under flera olika varumärken.

Hållbarhet fortsätter att vara en stark trend, och restauranger och pubar drivs enligt ”zero waste”-modell, eller helt cirkulärt.

Man kan naturligtvis tycka att många av trenderna är gamla vid det här laget. Å andra sidan – går inte detta helt i linje med rapportens andemening, att just inte hela tiden jaga det nya, utan att återanvända, fast med en nytänkande twist?